POSJETITE KURAN.BA
 
 

sirite selam

Halil Mehtic | Novi Horizonti br/str. 9

'O vjernici, u tude kuce ne ulazite dok dopuštenje ne dobijete i dok ukucane ne poselamite.' (En-Nur, 27)

Pored niza specificnosti kojima se odlikuju jedna zajednica i narod, i pozdrav je jedna od odlika svakog naroda.Pozdrav se koristi u razlicitim prilikama i prigodama, sljedbenici uzvišenog islama takode imaju svoj nacin pozdravljanja i rijeci koje tom prilikom izgovaraju.


Pozdraviti se na islamski nacin znaci izgovoriti ESSELAMU ALEJKUM. Vjerska je dužnost na ove rijeci uzvratiti VE ALEJKUMUSSELAM, a poželjno je dodati i VE RAHMETULLAHI VE BEREKATUHU, što razumijemo iz 86. ajeta sure En-Nisa' u kojem se kaže: 'Kada pozdravom pozdravljeni budete, ljepšim otpozdravite, ili uzvratite.'
Zbog njegove višeznacnosti i univerzalnosti selam je teško doslovno prevesti. Selam, uglavnom, znaci spas, srecu, blagostanje, mir... Kada musliman nazove selam muslimanu, želi mu sve najljepše: srecu, radost, mir i spas na oba svijeta. Stoga smo ponosni na svoj selam i naš nacin pozdravljanja.

Rijeci selama datiraju još od prvog covjeka, Allahovog poslanika Adema, a.s, i širile su se od poslanika do poslanika, sve do posljednjeg - Vjerovjesnika Muhammeda, s.a.v.s. O nastanku selama Ebu Hurejre, r.a, prenosi od Pejgambera, a.s, hadis u kojem stoji: 'Kada je Uzvišeni Allah stvorio Adema, a.s, rekao mu je: 'Idi i nazovi selam onoj skupini meleka i pazi šta ce ti odgovoriti, jer to ce biti tvoj pozdrav i pozdrav tvoga potomstva.' Adem, a.s, je otišao i rekao im: 'Esselamu alejkum' . Oni su mu odgovorili: 'Esselamu alejke ve rahmetullahi', dodavši ve rahmetullahi.'


Rijecima selama meleki ce susretati i pozdravljati sretnike i odabranike džennetske, a i same Džennetlije medusobno ce se pozdravljati selamom. 'A oni koji su se Gospodara svoga bojali u povorkama ce u Džennet biti povedeni, i kad do njega dodu, - a kapije njegove vec širom otvorene - cuvari njegovi ce im reci: SELAMUN ALEJKUM, MIR VAMA, od grijeha ste cisti, zato udite u nj, u njemu cete vjecno boraviti.'
Veoma znacajan je i sociološki aspekt selama. To je spona koja vezuje muslimane i uspostavlja prve kontakte i prijateljstva. Sve to doprinosi jacanju muslimanskog bratstva i džemaata. Selam stalno podsjeca na uspostavljanje tolerancije, mira i srece medu ljudima.

Govoreci o potrebi medusobne ljubavi i pažnje. Resulullah je ukazao na nezaobilazni put koji vodi tome rekavši: 'Necete uci u Džennet sve dok ne budete voljeli, a necete vjerovati dok se medusobno ne budete voljeli. Hocete li da vam ukažem na nešto, ako ga budete cinili, voljecete se medusobno? Širite selam medu vama.' Isticuci važnost selama Alejhisselam je kazao: 'O ljudi, širite selam, hranite gladne, održavajte rodbinske veze i klanjajte dok drugi spavaju, pa cete u Džennet uci sa selamom.'


Shvatajuci doslovno Resulullahove rijeci neki ashabi, Allah bio zadovoljan njima, ponašali su se tako da bi ih, u današnjim prilikama, smatrali cudacima. Takvu zgodu bilježi Tufejl b. Ubejj b. Kab, koji je kazao: 'Jednom sam došao Abdullah b. Omeru i on me pozva da s njim idem u caršiju. Upitah ga: 'Šta ceš u caršiji kad se ne baviš trgovinom, niti se raspituješ o robi, niti se cjenjkaš, niti ucestvuješ u caršijskim sjedeljkama?' On mi odgovori: 'O ti sa stomakom, (Tufejl je bio malo trbušast) mi idemo u caršiju samo radi selama, da selam nazivamo onima koje susretnemo.'

Vrijednost selama je i u tome što je na arapskom jeziku. Islam je vjera svih ljudi i nije vezan samo za jednu naciju ili podneblje. Islam povezuje sve muslimane, formirajuci vjersko bratstvo koje im daje jedinstvo i snagu. Da bi islamsko jedinstvo trajalo i funkcioniralo ne smije medu muslimanima biti razlike u vjerskim obredima.
U to ime je i selam utemeljen na vjerskom jeziku muslimana – arapskom jeziku. Stoga je selam svojevrsna legitimacija kojom se musliman ocituje bratu muslimanu, makar ih jezik i nacija razdvajali.


Koliko bi selam trebalo da bude prisutan medu nama slikovito kazuju sljedeci hadisi:
'Kada neko od vas prispije u sijelo, neka nazove selam, a kada bude htio da ode, neka opet nazove sela, jer prvi selam nije ništa preci od drugog.'
'Kada neko od vas susretne svoga brata muslimana neka ga pozdravi selamom, a ako ih u putu razdvoji kakvo stablo, zid ili kamen, kada se ponovo sretnu neka mu nazove selam.'
'Medu najodabranije ljude kod Allaha spada onaj koji ljudima prvi nazove selam.'
Medu islamske adabe – bonton spada i to da jahac ili covjek u autu selam naziva pješaku, pješak onome koji sjedi, manja skupina vecoj i pojedinac skupini. To važi i za mlade u odnosu na starije.

Nazivati selam djeci takode je sunnet – praksa Allahovog poslanika, a.s. Hazreti Enes, r.a, prošao je pored grupe djece i nazvao im selam, a onda rekao: 'Allahov poslanik, a.s, ovako je postupao.'


Slijedeci ovu praksu, roditelji i muallimi u mektebima i školama na najbolji nacin afirmirati ce selam medu našom mladeži. Enes, r.a, prenosi da mu je Resulullah, s.a.v.s, rekao: 'Moj sinak, kada dolaziš svojoj celjadi, nazovi im selam, jer je taj selam blagoslov i tebi i tvojim ukucanima.
Uzvišeni je u vezi sa nazivanjem selama rekao: 'A kada ulazite u kuce, pozdravite ukucane pozdravom od Allaha propisanim, blagoslovljenim i lijepim.'
Uz selam, Muhammed, a.s, praktikovao je, kao gest dobre volje i prisnosti, i rukovanje. Stisak ruke od davnina je znacio i pojam iskrenih želja, što uz selam dobiva svoj potpuni smisao. U hadisu koji prenosi Katade, r.a, spominje se da je on Enesa, r.a, pitao da li je Poslanik, a.s, obicavao da se rukuje, našto je dobio potvrdan odgovor. U vezi sa rukovanjem Vjerovjesnik, a.s, je rekao: 'Kada se dvojica muslimana susretnu pa se poselame i rukuju, oproste im se mali grijesi prije negoli se rastanu.'
Imran bin Husejn prica: 'Prije primanja islama pri pozdravljanju smo govorili: Bog ti oko obradovao i Dobro jutro. Pošto je islam obznanjen, Muhammed, a.s, to nam je zabranio.'

Rukovanje upotpunjuje selam, što se vidi i iz Poslanikovih, a.s, rijeci: ”Posjeta bolesniku upotpunjuje se stavljanjem ruke na njegovo celo i pitanjem za zdravlje, a dopuna selamu je rukovanje.”
Iz izloženog da se razumjeti da je Allahov poslanik, a.s, detaljno poucio ashabe adabima selama i na taj nacin iskljucio svaku drugu verziju ili mogucnost islamskog pozdravljanja. Selam je naše osnovno obilježje i treba ga prihvatiti i, koliko nam mogucnosti dozvoljavaju, širiti. Neka nas Svevišnji izdašno pomogne na tom putu. Amin!